Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Drukuj

Jeśli ktoś miałeś/aś wypadek w pracy i doznałeś/aś trwałego uszczerbku na zdrowiu, masz prawo do odszkodowania. Rodzina osoby, która zmarła przez wypadek w pracy albo chorobę zawodową, też może dostać odszkodowanie. Żeby dostać te pieniądze, trzeba skończyć leczenie i rehabilitację, a potem złożyć wniosek. Jeśli chodzi o zmarłą osobę, wniosek można złożyć w dowolnym czasie.

Ile wynosi odszkodowanie?

Za każdy procent uszczerbku na zdrowiu dostaje się 20% przeciętnej pensji. Lekarz z ZUS ocenia, ile wynosi ten uszczerbek i czy jest on związany z pracą.

Kiedy dostanę pieniądze?

ZUS ma 30 dni na przesłanie odszkodowania po zatwierdzeniu wniosku.

Kto może dostać odszkodowanie?

Osoby, które płacą składki na emeryturę i rentę, są ubezpieczone na wypadek w pracy. Jeśli masz umowę o pracę, umowę-zlecenie lub umowę agencyjną, płacisz te składki. Umowa o dzieło nie daje tego ubezpieczenia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj pracodawcę o dowód opłacania składek.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek musi złożyć płatnik składek – czyli pracodawca lub zleceniodawca. Kompletna dokumentacja powinna zawierać wniosek o jednorazowe odszkodowanie, protokół powypadkowy wraz z dokumentacją, sporządzony i zatwierdzony przez zakład pracy oraz wypełniony przez lekarza druk OL-9, zawierający adnotację, że leczenie i rehabilitacja zostały już zakończone.

Kiedy odszkodowanie mi nie przysługuje?

Jeśli ktoś miał wypadek, bo złamał przepisy BHP, był pod wpływem alkoholu, lub ma długi w ZUS związane z składkami, nie dostanie odszkodowania.

Co jeśli się nie zgadzam z decyzją ZUS?

Można się odwołać do sądu w ciągu miesiąca od otrzymania decyzji. Nie trzeba za to płacić.

Unions Help Refugees