Jeśli ktoś miałeś/aś wypadek w pracy i doznałeś/aś trwałego uszczerbku na zdrowiu, masz prawo do odszkodowania. Rodzina osoby, która zmarła przez wypadek w pracy albo chorobę zawodową, też może dostać odszkodowanie. Żeby dostać te pieniądze, trzeba skończyć leczenie i rehabilitację, a potem złożyć wniosek. Jeśli chodzi o zmarłą osobę, wniosek można złożyć w dowolnym czasie.
Ile wynosi odszkodowanie?
Za każdy procent uszczerbku na zdrowiu dostaje się 20% przeciętnej pensji. Lekarz z ZUS ocenia, ile wynosi ten uszczerbek i czy jest on związany z pracą.
Kiedy dostanę pieniądze?
ZUS ma 30 dni na przesłanie odszkodowania po zatwierdzeniu wniosku.
Kto może dostać odszkodowanie?
Osoby, które płacą składki na emeryturę i rentę, są ubezpieczone na wypadek w pracy. Jeśli masz umowę o pracę, umowę-zlecenie lub umowę agencyjną, płacisz te składki. Umowa o dzieło nie daje tego ubezpieczenia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj pracodawcę o dowód opłacania składek.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek musi złożyć płatnik składek – czyli pracodawca lub zleceniodawca. Kompletna dokumentacja powinna zawierać wniosek o jednorazowe odszkodowanie, protokół powypadkowy wraz z dokumentacją, sporządzony i zatwierdzony przez zakład pracy oraz wypełniony przez lekarza druk OL-9, zawierający adnotację, że leczenie i rehabilitacja zostały już zakończone.
Kiedy odszkodowanie mi nie przysługuje?
Jeśli ktoś miał wypadek, bo złamał przepisy BHP, był pod wpływem alkoholu, lub ma długi w ZUS związane z składkami, nie dostanie odszkodowania.
Co jeśli się nie zgadzam z decyzją ZUS?
Można się odwołać do sądu w ciągu miesiąca od otrzymania decyzji. Nie trzeba za to płacić.